Nazwa innowacji pedagogicznej: „Poznajemy zawody”

Innowacja adresowana jest do uczniów w młodszym wieku szkolnym. Dzieci w wieku szkolnym w większości przypadków nie mają jeszcze konkretnych planów dotyczących wyboru swojej ścieżki zawodowej, wręcz nie zdają sobie sprawy z tego, co jest dla nich ważne i czym chcą zajmować się w przyszłości.

Na tym etapie rozwoju dziecko gromadzi informacje i wzbogaca wiedzę o pracy zawodowej oraz przedstawicielach różnorodnych zawodów. Wstępne preferencje zawodowe utrwalone na tym etapie rozwoju mogą wpływać na rozwój zainteresowań oraz wybór dalszej drogi zawodowej dziecka.

 Innowacja ma na celu stwarzanie możliwości do gromadzenia i porządkowania przez nie informacji na temat specyfiki wykonywania różnych  zawodów. Zarówno rodzice, jak i nauczyciele powinni uświadamiać uczniom, jak ważne jest właściwe zaplanowanie swojej przyszłości zawodowej, gdyż dzięki temu będą wykonywać swój zawód z pasją i zaangażowaniem. Uważamy, że oprócz przekazania uczniom podstawowych wiadomości teoretycznych na temat poszczególnych zawodów ważne jest ich poznanie od przysłowiowej „podszewki”. Istotne jest, aby uczniowie potrafili skonfrontować wiedzę teoretyczną z praktyką, sami określili zalety i wady niektórych zawodów, ocenili ich konkurencyjność i przydatność na rynku pracy. Nowatorstwem będzie zatem organizowanie wycieczek edukacyjnych do różnych przedsiębiorstw/instytucji i spotkań z przedstawicielami wybranych zawodów, podczas których uczniowie będą poznawać specyfikę różnych zawodów, podstawowe obowiązki przedstawicieli danego zawodu, kwalifikacje i inne preferowane cechy niezbędne do jego wykonywania. Wśród korzyści, jakie odniosą uczniowie naszej szkoły należy wymienić przede wszystkim poznanie swoich predyspozycji zawodowych, umiejętności, zdolności, uświadomienie sobie swoich mocnych i słabych stron.

 Cele ogólne innowacji:

  • Przygotowanie do aktywnego startu w życie zawodowe.
  • Wdrażanie do podejmowania decyzji edukacyjnych i zawodowych.
  • Przybliżenie dzieciom ciekawych, mniej lub bardziej popularnych zawodów. Dostrzeganie użyteczności pracy ludzi.
  • Zachęcanie do podejmowania inicjatyw przedsiębiorczych jako atrakcyjnej drogi życiowej.
  • Integracja z grupą, kształtowanie właściwych postaw interpersonalnych.
  • Wzbogacenie oferty edukacyjnej szkoły.
  • Promocja szkoły w środowisku lokalnym.

                                                                Małgorzata Kaliszuk