SYSTEM OCENIANIA Z RELIGII DLA KLASY I SZKOŁY PODSTAWOWEJ

według podręcznika „Żyjemy w Bożym świecie” nr 11-01/12-KI-1/12

zgodnego z programem nauczania „W rodzinie dzieci Bożych” nr AZ-1-01/12

 

OGÓLNE KRYTERIA OCENIANIA

W procesie oceniania obowiązuje stosowanie zasady kumulowania wymagań (ocenę wyższą otrzymać może uczeń, który spełnia wszystkie wymagania przypisane ocenom niższym). Oceniamy wiedzę i umiejętności ucznia oraz przejawy ich zastosowania w życiu codziennym, przede wszystkim w szkole. Gdy uczeń ubiega się o ocenę celującą, bierzemy pod uwagę również jego zaangażowanie religijno-społeczne poza szkołą.

 

Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:
a) nie spełnia wymagań na ocenę dopuszczającą, (i)
b) odmawia wszelkiej współpracy, (i)
c) ma lekceważący stosunek do przedmiotu i wiary.

 

Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania konieczne:

a)      w zakresie wiadomości i umiejętności opanował treści najłatwiejsze, najczęściej stosowane, stanowiące podstawę do dalszej edukacji,

b)      wykazuje choćby minimalne zainteresowanie przedmiotem i gotowość współpracy z nauczycielem i w grupie.

 

Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania podstawowe:

a)      opanował treści najbardziej przystępne, najprostsze, najbardziej uniwersalne, niezbędne na danym etapie kształcenia i na wyższych etapach,

b)      uczestniczy w rozwiązywaniu problemów oraz umiejętnie słucha innych.

 

Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania rozszerzające:

a)      opanował treści umiarkowanie przystępne oraz bardziej złożone,

b)      ukierunkowany jest na poszukiwanie prawdy i dobra oraz szanuje poglądy innych,

c)      aktywnie realizuje zadania wykonywane w grupie.

 

Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania dopełniające:

a)      opanował treści obejmujące elementy trudne do opanowania, złożone i nietypowe,

b)      wykazuje własną inicjatywę w rozwiązywaniu problemów swojej społeczności

c)      wszechstronnie dba o rozwój swojej osobowości i podejmuje zadania apostolskie.

 

Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
a) posiadł wiedzę i umiejętności znacznie wykraczające poza program nauczania przedmiotu w danej klasie, samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia,

b) biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych lub praktycznych z programu nauczania danej klasy, proponuje rozwiązania nietypowe, rozwiązuje także zadania wykraczające poza program nauczania tej klasy,

c) osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach kwalifikując się do finałów na szczeblu powiatowym, regionalnym, wojewódzkim albo krajowym lub posiada inne porównywalne osiągnięcia.

 

PRZEDMIOT

OCENY

 

OCENA

celująca

 

bardzo dobra

dobra

dostateczna

dopuszczająca

niedostateczna

 

1. Modlitwy, pieśni

· dokładna znajomość tekstu, melodii, samodzielność i piękno wykonania

· dokładna znajomość tekstu, melodii

· dobra znajomość tekstu, melodii

· niezbyt dokładna znajomość tekstu

· fragmentaryczna znajomość tekstu

· brak jakiejkolwiek znajomości tekstu

 

2. Ćwiczenia w podręczniku

· wykonane wszystkie zadania

· staranne pismo

· własne materiały

· ilustracje itp.

· starannie prowadzony

· wszystkie zadania

 

· zapis staranny

· luki w zapisach (sporadyczne do 5 tematów)

· ćwiczenia czytelne

· braki w zadaniach (do 40% tematów)

· pismo niestaranne

· liczne luki w zapisach (do 70% tematów)

· brak podręcznika

 

3. Prace domowe

· staranne wykonanie

· treści wskazujące na poszukiwania w różnych materiałach

· dużo własnej inwencji

· twórcze

· merytorycznie zgodne z omawianym na lekcji materiałem

· staranne

· czytelne

· rzeczowe

· wskazują na zrozumienie tematu

· niezbyt twórcze

· powiązane z tematem

· niestaranne

· widać próby wykonania pracy

· na temat

· praca nie na temat

· brak rzeczowości w pracy

· brak pracy

 

4. Odpowiedzi ustne

 

· wiadomości zawarte w podręczniku uzupełnione wiedzą spoza programu

· wypowiedź pełnymi zdaniami, bogaty język

· używanie pojęć

· wiadomości z podręcznika prezentowane w sposób wskazujący na ich rozumienie, informacje przekazywane zrozumiałym językiem

· odpowiedź pełna nie wymagająca pytań dodatkowych

· wyuczone na pamięć wiadomości

· uczeń ma trudności w sformułowaniu myśli własnymi słowami

· potrzebna pomoc nauczyciela

· wybiórcza znajomość poznanych treści i pojęć

· odpowiedź niestaranna

· częste pytania naprowadzajace

· słabe wiązanie faktów i wiadomości

· chaos myślowy i słowny

· odpowiedź bełkotliwa, niewyraźna, pojedyncze wyrazy

· dużo pytań pomocniczych

· brak odpowiedzi lub odpowiedzi świadczące o braku wiadomości rzeczowych

 

5. Aktywność

· uczeń wyróżnia się aktywnością na lekcji

· korzysta z materiałów zgromadzonych samodzielnie

· uczeń zawsze przygotowany do lekcji

· często zgłasza się do odpowiedzi

· wypowiada się poprawnie

· stara się być przygotowany do lekcji chętnie w niej uczestniczy

· mało aktywny na lekcjach

· niechętny udział w lekcji

· lekceważący stosunek do przedmiotu i wiary

 

6. Inscenizacje, gazetka szkolna, praca na rzecz Kościoła i inne

· wiele razy pomaga w różnych pracach

· pilnie i terminowo wykonuje powierzone zadania, dużo własnej inicjatywy

· aktywnie uczestniczy w życiu małych grup formacyjnych (ministranci, oaza itp.)

· starannie wykonuje powierzone przez katechetę lub księdza zadania

· przejawia postawę apostolską

· niezbyt chętnie wykonuje zadania poza lekcjami, ale nie unika ich zupełnie

· uczestniczy w rekolekcjach szkolnych

 

 

 

SZCZEGÓŁOWE KRYTERIA OCENIANIA

Semestr I

 

Dział

OCENA

dopuszczająca

dostateczna

dobra

bardzo dobra

celująca

I.
Bóg nas
kocha – dziękujemy za Jego dary

 

·  potrafi się przedstawić wobec całej klasy

·  wie, że katecheza jest spotkaniem z dobrym Bogiem

·  wie, że Bóg jest naszym najlepszym Ojcem

·  wie, że przyroda jest dziełem dobrego Boga

·  śpiewa z całą klasą refren pieśni „Radośnie Panu hymn śpiewajmy”

·  wie, że można spotykać się z Bogiem poprzez piękno przyrody

·  wie, że życie jest darem Boga przekazywanym przez rodziców

·  wie, że powinien troszczyć się o własne zdrowie i życie

·  wie, że z Jezusem spotykamy się na Mszy św.

·  wymienia, co jest dla niego skarbem

 

 

·  pamięta imię katechety oraz przynajmniej kilku kolegów i koleżanek z klasy

·  wymienia cechy Boga – najlepszego Ojca

·  opowiada, jak okazać miłość Bogu Ojcu

·  wie, że świat jest darem kochającego Boga

·  z pomocą katechety wypowiada podziękowanie Bogu za piękny świat

·  wymienia sposoby okazywania Bogu wdzięczności za dzieło stworzenia

·  wie, że przez troskę o rośliny i zwierzęta okazuje wdzięczność Bogu za stworzony świat

·  wymienia dary Boże w przyrodzie

·  potrafi podziękować Bogu i rodzicom za dar życia

·  wie, że Jezus jest największym darem miłości Boga do ludzi

·  zna przypowieść o skarbie

·  wskazuje, jak pielęgnować przyjaźń

·  rozpoznaje podręcznik do religii

·  pamięta, kiedy jest katecheza

·  wyjaśnia, w jaki sposób możemy okazać Bogu, że Go kochamy

·  wymienia rodzaje spotkań z Bogiem Ojcem

·  pamięta, że dzieła stworzone przez Boga służą człowiekowi

·  wyjaśnia, że dzieła stworzone przez Boga są dla człowieka pożyteczne

·  wskazuje ślady Boże w przyrodzie

·  wyjaśnia, dlaczego życie można nazwać darem

·  wymienia najważniejsze fakty z życia Jezusa

·  określa, co jest jego największym skarbem

·  śpiewa piosenkę „Mam Przyjaciela”

 

·  potrafi zaśpiewać piosenkę „Dobrze, że jesteś”

·  śpiewa piosenkę „Ojcze, Ty kochasz mnie”

·  wypowiada modlitwę, w której dziękuje Bogu za piękny świat

·  śpiewa piosenkę „Dobre, dobre, bardzo dobre”

·  potrafi wyrazić modlitwą wdzięczność Bogu za Jego dary

·  potrafi wielbić Boga za piękny świat modlitwą spontaniczną

·  uzasadnia, dlaczego powinien troszczyć się o własne zdrowie i życie

·  śpiewa piosenkę z gestami „Cieszę się. Alleluja!”

·  wyjaśnia prawdę, że  Pan Jezus jest Synem Bożym

·  śpiewa piosenkę „Bóg tak umiłował świat”

·  wyjaśnia, na czym polegają postawy koleżeństwa i przyjaźni

 

 

·                                                                                                                                                                                       

II.
Nasz Bóg jest zawsze blisko – chcemy się
z Nim
spotykać

 

·  zna słowa pozdrowienia chrześcijańskiego

·  poprawnie wykonuje znak krzyża

·  wie, że modlitwa jest rozmową z dobrym Bogiem

·  odróżnia postawę modlitwy na katechezie od innych zachowań

·  wyjaśnia, dlaczego zwracamy się do Boga wezwaniem „Ojcze”

·  wyraża postawę szacunku dla Pisma Świętego

·  wie, że Bóg mówi do nas przez słowa Pisma Świętego

·  wymienia najbliższych członków swojej rodziny

·  wie, że kościół jest domem Bożym

·  odróżnia kościół od innych budynków

·  wie, że kościół jest uświęcony szczególną obecnością Boga

·  wie, że w kościele sprawowana jest Msza św.

·  opowiada o swoich dobrych czynach, którymi sprawił innym radość

 

 

·  wymienia znaki i symbole religijne

·  wie, że ludzie wierzący powinni mieć znaki religijne w swoich domach

·  wie, czym jest znak krzyża dla chrześcijaństwa

·  rozpoznaje ludzi modlących się

·  mówi z pamięci modlitwę „Ojcze nasz”

·  wymienia miejsca i wydarzenia, podczas których czytane jest Pismo Święte.

·  wskazuje sposoby okazywania miłości w rodzinie

·  wie, że Pan Bóg pragnie być odwiedzany w swoim domu

·  wskazuje, gdzie w kościele jest kropielnica

·  rozpoznaje w kościele ołtarz, krzyż i miejsce, gdzie jest Najświętszy Sakrament

·  wymienia sposoby okazywania szacunku świętym miejscom i znakom

·  pamięta pod jakim wezwaniem jest jego parafia (imię patrona)

·  rozpoznaje posługę ministranta

·  wymienia zachowania, którymi dziecko sprawia radość Bogu

·  rozumie, że dobre uczynki wobec najbliższych są wyrazem miłości do Boga

·  rozpoznaje znaki obecności Bożej w swoim otoczeniu (kościół, krzyż, obraz, kapliczka, medalik)

·  otacza szacunkiem znaki religijne

·  wymienia miejsca i sytuacje, w których wykonuje znak krzyża

·  wymienia, za co możemy Bogu dziękować i chwalić Go, za co Go przepraszamy i o co możemy prosić

·  wie, że Msza św. jest szczególnym rodzajem modlitwy

·  wie, że modlitwy „Ojcze nasz” nauczył Pan Jezus

·  potrafi z uwagą wysłuchać słowa Bożego w czasie niedzielnej liturgii

·  wie, że rodzinna miłość ma swe źródło w Bogu

·  opisuje, na czym polega właściwe zachowanie się w kościele

·  wyraża postawę szacunku dla miejsc świętych

·  podaje nazwy przedmiotów i miejsc w kościele, którym okazujemy szczególny szacunek

·  wyjaśnia, na czym polega prawidłowe zachowanie się w kościele i przed krzyżem

·  wyjaśnia, w jakim celu ludzie gromadzą się w kościele

·  wyjaśnia, jak wygląda Msza św. w jego parafii

·  potrafi zaśpiewać piosenkę „Dzieckiem Bożym jestem ja”

·  zgodnie bawi się z kolegami

·  potrafi zaśpiewać piosenkę „Jezus jest tu”

·  potrafi zaśpiewać piosenkę  „W imię Ojca i Syna” (z gestami)

·  z szacunkiem wykonuje znak krzyża

·  układa proste modlitwy uwielbienia, dziękczynienia, przeproszenia i prośy

·  potrafi zaśpiewać piosenkę „Bo Ty, Boże, jesteś Ojcem”

·  potrafi zaśpiewać (z gestami) piosenkę „Słowo Twe w Księdze śpi”

·  wyraża chęć poznawania Boga poprzez słuchanie słowa Bożego

·  właściwie posługuje się zwrotami grzecznościowymi: proszę, przepraszam, dziękuję

·  potrafi prawidłowo się przeżegnać korzystając z kropielnicy

·  poprawnie wykonuje gest pochylenia głowy (przed krzyżem i ołtarzem) oraz przyklęknięcia (przed Najświętszym Sakramentem)

·  pamięta imię ks. proboszcza

·  opowiada o wydarzeniach związanych z  życiem parafii

·  potrafi scharakteryzować zachowanie godne dziecka Bożego

 

·  przypomina swoim kolegom o właściwej postawie w kościele

·  razem z rodzicami angażuje się w życie parafii (procesje, roraty, różaniec...)

III.
Jezus
największym darem Ojca – przygotowujemy się na spotkanie
z Jezusem (Adwent)

 

·  zna pojęcia: Adwent i roraty

·  wie, z jaką nowiną przyszedł Gabriel do Maryi

·  wie, że prorocy zapowiadali przyjście Jezusa

·  wie, że słowa proroków zapisane są w Piśmie Świętym

·  dzieli się opłatkiem i składa życzenia

·  opisuje wygląd szopki betlejemskiej (w swojej parafii)

·  wymienia dary złożone przez Mędrców Panu Jezusowi

·  wie, że kolędy są wyrazem radości z przyjścia Jezusa

·  podaje liczbę świec na wieńcu adwentowym oraz liczbę adwentowych niedziel

·  wie, że Adwent jest czasem przygotowania na przyjście Jezusa

·  zna pojęcie „roratka”

·  zna słowa modlitwy „Zdrowaś Maryjo”

·  nazwę Betlejem kojarzy z zapowiedzią proroka  (Mi 5,1) i miejscem narodzenia się Jezusa

·  zna zapowiedź, że Jezusa urodzi Maryja (Iz 7,14)

·  wymienia tradycje i zwyczaje świąteczne (wspólna wigilia, dzielenie się opłatkiem, żłóbek, choinka)

·  zna chrześcijańską wymowę zwyczajów świątecznych

·  wie, gdzie urodził się Jezus

·  wie, że świętowanie narodzenia Jezusa łączy się z udziałem we Mszy św.

·  zna perykopę biblijną o pokłonie Trzech Mędrców

·  zna słowa i melodię wybranych kolęd

·  wyjaśnia, na czym polega dobre przygotowanie do świąt Bożego Narodzenia

·  wyraża pragnienie uczestniczenia w roratach

·  potrafi modlić się słowami modlitwy „Zdrowaś Maryjo”

·  wyjaśnia, że prorok to człowiek wybrany przez Boga, który mówi w Jego imieniu

·  wyjaśnia, jakie zadania do spełnienia miał prorok

·  wyjaśnia, dlaczego opłatek otaczamy szacunkiem

·  wyjaśnia, dlaczego żłóbek z Dzieciątkiem jest najważniejszym znakiem świąt Bożego Narodzenia

·  zna wydarzenia związane z narodzeniem Jezusa

·  wymienia imiona Mędrców

·  potrafi ocenić swoje dobre uczynki jako najpiękniejszy prezent dla Jezusa

·  potrafi wyrazić radość z przyjścia Pana Jezusa przez wspólny śpiew kolęd i udział w przedstawieniu

·  wyjaśnia, kiedy na wieńcu adwentowym zapala się kolejne świece

·  potrafi zaśpiewać piosenkę adwentową

·  opowiada ewangeliczną perykopę o zwiastowaniu

·  potrafi powiązać słowa proroków (Mi 5,1 i Iz 7,14) z narodzeniem Jezusa

·  potrafi śpiewać kolędy

·  wyraża wdzięczność za narodzenie Jezusa w modlitwie spontanicznej

·  potrafi zaśpiewać refren piosenki „Chciałeś być maleńkim” oraz kolędę „Dzisiaj w Betlejem”

·  wyjaśnia, że ten, kto jest mądry, szuka Jezusa

·  chętnie składa Jezusowi dary z dobrych uczynków

·  chętnie opowiada o Jezusie

·  aktywnie włącza się w przygotowanie klasowej Wigilii (np. przygotowanie dekoracji, recytacja)

·  chętnie bierze udział w przedstawieniu bożonarodzeniowym

VII.
Katechezy okolicznościowe

 

·  zna symbole i barwy narodowe Polski,

·  pamięta, że Maryja prosi o modlitwę na różańcu

·  wymienia imiona wybranych świętych i błogosławionych

·  wie, że po śmierci jest życie wieczne

·  rozumie, że każdy człowiek może naśladować św. Mikołaja

·  wie, co oznaczają słowa ślubowania

·  definiuje pojęcie „różaniec”

·  potrafi modlić się do Matki Bożej

·  wymienia cechy charakterystyczne osoby świętej

·  pamięta słowa modlitwy „Wieczny odpoczynek”

·  opowiada o postaci i życiu św. Mikołaja

·  podaje, jak można naśladować św. Mikołaja w dobroci

·  wyjaśnia znaczenie ślubowania w klasie pierwszej

·  przyjmuje prawidłową postawę w czasie hymnu

·  wymienia modlitwy odmawiane na różańcu

·  potrafi modlić się do swojego świętego patrona

·  wyjaśnia, dlaczego zapalamy znicze na grobach

·  potrafi dzielić się z innymi

·  potrafi zaśpiewać piosenkę „Biskupie Mikołaju”

·  zna słowa „Katechizmu polskiego dziecka”,

·  potrafi zaśpiewać piosenkę „O Królowo, Królowo Różańca

·  podaje godzinę, o której odbywają się nabożeństwa różańcowe

·  wyjaśnia, w jaki sposób można zostać świętym

·  opowiada o wskrzeszeniu córki Jaira

·  chętnie pomaga swoim rodzicom, kolegom

·  chętnie uczestniczy w nabożeństwach różańcowych

                               


Semestr II                                            

 

DZIAŁ

OCENA

dopuszczająca

dostateczna

dobra

bardzo dobra

celująca

IV.
Jezus jest naszym Przyjacielem
i Nauczycielem –
chcemy Go naśladować

 

·  wymienia osoby Świętej Rodziny

·  wie, komu Jezus okazywał posłuszeństwo

·  wie, co to znaczy być uczniem Jezusa

·  pamięta, że chrzest jest sakramentem szczególnej więzi z Chrystusem

·  wymienia uczynki miłości wobec najbliższych

·  wie, że Jezus uzdrawiał chromych, niewidomych i niemych

·  wie, że ludzie chorzy potrzebują pomocy

·   

·  zna nazwę rodzinnego miasta Jezusa

·  podaje przykłady okazywania miłości w rodzinie

·  wie, że Jezus powołuje uczniów

·  podaje przykłady jak zachowują się przyjaciele

·  wymienia przedmioty związane z chrztem (chrzcielnica, woda, paschał, świeca...)

·  zna treść Ewangelii Mk 10,46-52

·  wymienia, kto zajmuje się ludźmi chorymi

·  podaje przykłady, jak może pomagać chorym

·  wyjaśnia, na czym polega posłuszeństwo

·  potrafi modlić się za swoją rodzinę

·  opowiada scenę powołania uczniów przez Jezusa

·  wyjaśnia, co to znaczy być przyjacielem i dobrym kolegą

·  stara się być życzliwy i koleżeński

·  wyjaśnia, w jaki sposób należy pielęgnować przyjaźń z Jezusem

·  szanuje pamiątki związane z jego chrztem

·  potrafi zaśpiewać piosenkę „Sercem kocham Jezusa”

·  potrafi prosić Boga o pomoc w byciu dobrym (modlitwa)

·  opowiada, o uzdrowieniach nad Jeziorem Galilejskim (Mt 15,29-31)

·  potrafi zaśpiewać piosenkę „Każdy może dziś do Jezusa przyjść” lub „Idzie Jezus”

·  wyjaśnia, dlaczego wzajemna miłość w rodzinie jest źródłem szczęścia

·  potrafi zaśpiewać piosenkę „Pan Jezus także mamę miał”

·  chętnie naśladuje Jezusa w posłuszeństwie i pomocy najbliższym

·  potrafi opisać cechy ucznia Chrystusowego

·  potrafi przez modlitwę wyrazić wdzięczność za sakrament chrztu

·  potrafi zaśpiewać piosenkę „By być jak Jezus” wyjaśnia, dlaczego dobro czynione najbliższym cieszy Pana Jezusa

·  wyjaśnia, w jaki sposób Jezus pomaga chorym obecnie

 

·  świadczy uczynki miłości wobec bliźnich

 

V.
Jezus dla nas umiera
i zmartwychwstaje – dla Jezusa chcemy zmieniać swoje życie (Wielki Post)

 

·  wymienia zewnętrzne oznaki Wielkiego Postu w kościele

·  wie, że męka Pana Jezusa jest znakiem szczególnej miłości do ludzi

·  okazuje szacunek wobec krzyża

·  wie, że za zło należy Pana Jezusa przepraszać

·  rozumie, że przyznanie się do winy jest pierwszym krokiem w naprawieniu zła

·  pamięta, że spotkanie z Jezusem pomaga w stawaniu się lepszym

·  opisuje wygląd palmy

·  wie, że Jezus umarł na krzyżu z miłości do nas

·  pamięta, że w Wielką Sobotę ciało Pana Jezusa spoczywało w grobie

 

·  wie, że Pan Jezus spotkał się ze swoimi uczniami na wieczerzy

·  wie, że Pan Jezus przemienił chleb i wino w swoje Ciało i Krew

·  kojarzy hostię (biały chleb) z obecnością Jezusa

·  zna słowa Jezusa „Bierzcie i jedzcie, to jest Ciało moje”

·  wie, że Pan Jezus umarł
w Wielki Piątek

·  wie, że w Wielki Piątek ludzie gromadzą się w kościele, by rozważać mękę Pana Jezusa i adorować krzyż

·  rozumie, że najważniejszym elementem grobu Bożego jest monstrancja – miejsce obecności Jezusa eucharystycznego

·  wie, że Ostatnia Wieczerza była w Wielki Czwartek

·  opowiada o Ostatniej Wieczerzy Jezusa z apostołami

·  wyraża szacunek wobec Pana Jezusa obecnego w Najświętszym Sakramencie

·  wyjaśnia, na czym polega adoracja krzyża

·  potrafi zaśpiewać piosenkę „Przepraszam Cię, Boże”

·  potrafi wyrazić wdzięczność Bogu za dar zbawienia (modlitwa)

·  opowiada, jak wygląda Boży grób w kościele parafialnym

 

·  mówi z pamięci modlitwę „Któryś za nas cierpiał rany”

·  chętnie podejmuje dobre postanowienia na czas Wielkiego Postu

·  wymienia osoby, które Pan Jezus spotkał na swojej drodze krzyżowej

·  potrafi zaśpiewać piosenkę „Rysuję krzyż”

·  potrafi przepraszać Pana Jezusa za złe myśli, słowa i uczynki (modlitwa)

·  potrafi przedstawić w inscenizacji scenę przeproszenia

·   wyjaśnia, dlaczego przynosimy palmy do kościoła,

·  potrafi zaśpiewać pieśń „Krzyżu Chrystusa”

·  adoruje krzyż w klasie oraz w kościele

·  wyjaśnia, dlaczego grób Pana Jezusa nie jest smutny

·  uczestniczy w adoracji przy „grobie” Pana Jezusa w Wielką Sobotę

VI.
Jezus zmartwychwstały jest z nami – żyjemy w radości zmartwychwstałego Jezusa

 

·  wie, że zmartwychwstanie Jezusa świętujemy w Niedzielę Wielkanocną

·  wie, że zmartwychwstanie Jezusa jest wielką radością

·  wie, że kapłan słowami „Pan z wami” ogłasza obecność Jezusa na Mszy św.

·  wie, że z Jezusem spotykamy się na Mszy św.

·  rozpoznaje strój liturgiczny celebransa

·  wie, że podczas Mszy św. czytane są fragmenty z księgi Pisma Świętego

·  rozumie prawdę, że spotkamy Jezusa w Komunii św.

·  pamięta, że Pan Jezus wstąpił do nieba

·  wie, że podczas uroczystości Bożego Ciała Pan Jezus odwiedza miasta i wioski

 

 

·  wie, że każda niedziela jest pamiątką zmartwychwstania Chrystusa

·  wie, że słowa „alleluja” śpiewane są podczas Mszy św

·  zna obietnicę Jezusa Mt 28,20b

·  podaje przykłady obecności Pana Jezusa wśród nas

·  . wskazuje na ilustracji ołtarz i tabernakulum, poprawnie wypowiada te wyrazy

·  poprawnie wykonuje postawy i gesty liturgiczne (klękanie, bicie się w piersi)

·  wie, że Jezus mówi do nas w liturgii słowa

·  poprawnie wykonuje potrójny znak krzyża na czole, ustach i sercu

·  pamięta, że podczas Mszy św. kapłan powtarza słowa Jezusa: „Bierzcie i jedzcie, to jest Ciało moje” wypowiedziane podczas Ostatniej Wieczerzy

·  pamięta, że Pan Jezus jest obecny na ołtarzu w znakach chleba i wina

·  potrafi wykonać znak pokoju

·  rozumie, że Pan Jezus przygotował dla wszystkich miejsce w niebie

·  pamięta słowa anioła o powtórnym przyjściu Jezusa

·  zna pojęcia: procesja, monstrancja

·  potrafi opowiedzieć wydarzenia związane ze zmartwychwstaniem Pana Jezusa (Mt 28,1-8)

·  potrafi śpiewać wybrane pieśni o zmartwychwstaniu Jezusa

·  śpiewem wyraża radość ze zmartwychwstania Jezusa

·  wyjaśnia, jak rozumie obietnicę, że Jezus żyje i jest wśród nas aż do końca świata

·  wie, że Msza św. jest najwspanialszą Pamiątką Pana Jezusa

·  wie, że do spotkania z Jezusem potrzebna jest wiara

·  włącza się we wspólną modlitwę, śpiew

·  wie, że do przyjęcia nauki Jezusa potrzebna jest wiara

·  potrafi identyfikować słyszane słowo Boże z osobą Jezusa

·  wymienia przedmioty używane podczas liturgii (kielich, wino, chleb-hostia)

·  odróżnia znaczenie podania dłoni na znak pokoju od podania dłoni na powitanie

·  potrafi wyjaśnić, czym jest niebo

·  potrafi odmówić modlitwę dostosowaną do tematu

·  opowiada, jak wygląda procesja Bożego Ciała

·  śpiewa pieśń „Wielbię Ciebie w każdym momencie”

·  wymienia znaki Chrystusa zmartwychwstałego (baranek, paschał)

·  potrafi zaśpiewać pieśń „Jezus Chrystus jest Panem”

·  wyjaśnia, co oznacza okrzyk „alleluja”

·  potrafi dostrzec obecność Pana Jezusa w codziennym życiu

·  wymienia gesty wykonywane przez kapłana na początku Maszy św. (pokłon i ucałowanie ołtarza)

·  z szacunkiem wykonuje liturgiczne gesty

·  wyjaśnia, dlaczego wstajemy na czas czytania Ewangelii

·  opowiada, w jaki sposób ludzie przyjmują Komunię św.

·  potrafi zaśpiewać piosenkę „Przygotuję Ci serce, o Chryste”

·  opowiada o wierze w powtórne przyjście Jezusa

·  wymienia sposoby okazywania miłości Jezusowi obecnemu w Najświętszym Sakramencie

 

 

VII.
Katechezy okolicznościowe

 

·  wie, że maj jest miesiącem szczególnie poświęconym Maryi

·  wyjaśnia, dlaczego szanujemy nasze matki

·  wie, że Jezus kocha ludzi i jest dla nich dobry

·  wie, co to są „wakacje z Bogiem”

 

·  wie, że figurki i kapliczki są wyrazem szczególnej czci Matki Bożej

·  potrafi modlić się litanią wspólnie z innymi

·  wymienia sposoby okazywania miłości i wdzięczności swojej mamie

·  wyjaśnia, dlaczego czcimy Serce Jezusa

·  wie, że kochać to być dobrym dla innych

·  odkrywa prawdę o religijnym przeżywaniu wakacji

·  podaje godzinę nabożeństw majowych w swojej parafii

·  potrafi zaśpiewać pieśń „Chwalcie łąki umajone”

·  opowiada, jak można okazywać miłość i wdzięczność swojej mamie

·  wyraża szacunek i wdzięczność wobec matek

·   opisuje serce ludzkie podobne do Serca Jezusowego

·  dostrzega obecność Boga w różnych sytuacjach życiowych

·  wyraża szacunek wobec przydrożnych kapliczek i figurek Matki Bożej