W dniach 4-6 maja 2022 r. odbyła się pierwsza wycieczka współfinansowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki. W wycieczce uczestniczyło 30 uczniów z klas siódmych Szkoły Podstawowej w Zespole Szkół im. Kornela Makuszyńskiego w Małaszewiczach.

Pierwszego dnia zwiedzaliśmy Ojcowski Park Narodowy. W Ekspozycji Przyrodniczej Ojcowskiego Parku Narodowego uczniowie obejrzeli film o genezie powstania skał wapiennych, formowania się jaskiń, wąwozów i ciekawych form skalnych. Podczas zwiedzania wystaw muzealnych była okazja do poznania geologii, flory oraz fauny parku. Po zwiedzeniu muzeum podziwialiśmy piękno ojcowskiej przyrody podczas spaceru doliną Prądnika.  Odwiedziliśmy również  największą jaskinię Ojcowskiego Parku Narodowego – Grotę Łokietka, Kaplicę „na wodzie” oraz ruiny zamku w Ojcowie. Na koniec zwiedziliśmy Zamek w Pieskowej Skale oraz obejrzeliśmy słynną Maczugę Herkulesa.

Drugiego dnia zwiedzaliśmy Kraków.  Zaczęliśmy od Ogrodu Botanicznego Uniwersytetu Jagiellońskiego - najstarszego ogrodu botanicznego w Polsce. W drodze do ogrodu  obejrzeliśmy gmach Uniwersytetu Jagiellońskiego, a pani przewodnik opowiedziała dzieciom historię powstania tej najstarszej uczelni w naszym kraju.

W ogrodzie podziwialiśmy pięknie kwitnące rośliny, stare drzewa, szklarnie z roślinami egzotycznymi, ogród biblijny oraz ogrody ziołowe. Szczególnie zachwyciła wszystkich storczykarnia. Uczniowie mieli okazję zobaczyć egzotyczne rośliny użytkowe, m. in. bananowce, kakaowce, kawę czy herbatę. Ciekawość wzbudziły również rośliny owadożerne.

Pobyt w ogrodzie dostarczył wszystkim wiele przyjemności.

Z ogrodu botanicznego udaliśmy się na Wzgórze Wawelskie. Po drodze zobaczyliśmy zabytkowy barokowy kościół św. Mikołaja z figurami św. Piotra i Pawła oraz szpital kliniczny i barokowy kościół szpitalny św. Łazarza. Przez park miejski zwany Plantami dotarliśmy na Wawel.

Tu zobaczyliśmy Smoka Wawelskiego, który przywitał nas ziejąc ogniem. Zwiedziliśmy Katedrę Wawelską, gdzie odbywały się koronacje królów polskich. Znajdują się tu również grobowce królów  i najwybitniejszych Polaków. Mogliśmy również zobaczyć i dotknąć słynny Dzwon Zygmunta oraz porozmawiać z dzwonnikiem.

Weszliśmy też na dziedziniec Zamku Królewskiego, gdzie podziwialiśmy krużganki i zdobienia dawnej siedziby królów.

Po zwiedzeniu Wawelu przeszliśmy na Stare Miasto. Po drodze zatrzymaliśmy się na

ulicy Franciszkańskiej pod Pałacem Biskupim, gdzie do czasów  seminaryjnych mieszkał Karol Wojtyła. Zobaczyliśmy słynne „papieskie okno”, pod którym gromadzili się mieszkańcy Krakowa w czasie pielgrzymek papieża Jana Pawła II. W Pałacu Biskupim często przebywał również Kardynał Stefan Wyszyński i właśnie tu dowiedział się, że został mianowany przez papieża Prymasem Polski.

Na Starym Mieście zobaczyliśmy wieżę ratuszową, Sukiennice, kościół św. Wojciecha oraz pomnik Adama Mickiewicza. Zwiedziliśmy też Kościół Mariacki, gdzie podziwialiśmy ołtarz Wita Stwosza i wysłuchaliśmy hejnału z Wieży Mariackiej. Zwiedzanie Krakowa zakończyliśmy pod Barbakanem.

Po zwiedzaniu mogliśmy się zrelaksować w parku wodnym.

Trzeciego dnia uczniowie mieli możliwość odwiedzenia Kopca Kościuszki w Krakowie oraz Kopalni Soli w Wieliczce. Zanim wspięliśmy się na Kopiec mieliśmy okazję dowiedzieć się wielu interesujących faktów z życia naszego rodaka oraz odwiedzić wystawę „Kościuszko – bohater wciąż potrzebny”, która stanowi opowieść jego życia. Multimedialne wystawy prowadziły nas zarówno przez życiowe zawiłości Kościuszki, jak i fakty historyczne. Ogromną atrakcją było wejście na Kopiec, który znajduje się na szczycie błogosławionej Bronisławy i został wzniesiony, by uczcić naszego bohatera. Na koniec mieliśmy możliwość zobaczenia wystawy figur woskowych.

Również Kopalnia Soli w Wieliczce przypadła do gustu naszym uczniom, którzy przemierzając trasę turystyczną poznawali sekrety podziemnego miasta. Zachwyciły nas jezioro, majestatyczne konstrukcje i rzeźby solne. Nasza uwaga skupiła się również na Kaplicy św. Kingi, która była najbardziej wyjątkowa ze wszystkich komór.

Pomimo kilometrów, które pokonaliśmy, uczniowie wrócili do domu oczarowani Polską i zadowoleni.

Opiekunami wycieczki były: p. Anna Borowik, p. Jowita Moroz, p. Ilona Wysokińska.