W dniach 5-7 czerwca 2023 roku odbyła się trzydniowa wycieczka do Trójmiasta. W wyjeździe uczestniczyło 38 uczniów z klasy piątej i szóstej Zespołu Szkół im. Kornela Makuszyńskiego w Małaszewiczach. Kierownikiem wycieczki była p. Dorota Tarkowska, a opiekunami: p. Elżbieta Brodacka i p. Małgorzata Sowa.

Dziewięciogodzinna podróż upłynęła uczestnikom na słuchaniu muzyki i rozmowach. Pierwszą atrakcją tego wyjazdu była wizyta na Polach Bitwy pod Grunwaldem. Uczniowie poznali historię tego miejsca i przebieg bitwy oraz zakupili pierwsze pamiątki.

Około godziny 17.00 szczęśliwie dotarliśmy do naszego Ośrodka Wypoczynkowego „Przy Wydmach”, w pobliżu jednej z najładniejszych plaż Zatoki Gdańskiej na Wyspie Portowej. Od morza dzieliło nas ok. 300 m. Po rozlokowaniu w drewnianych domkach i obiadokolacji był czas na chwilę wytchnienia, ponieważ pogoda sprzyjała wybraliśmy się na plażę. Oczywiście zamoczyliśmy nogi, a niektórzy więcej. Graliśmy na plaży w siatkówkę, spacerowaliśmy brzegiem morza i podziwialiśmy zachód słońca.

Następnego dnia po śniadaniu pojechaliśmy do Gdyni, podziwialiśmy niszczyciel ORP ”Błyskawica”. Jest to jedyny ocalały polski okręt zbudowany przed II wojną światową. Wielkie wrażenie zrobił także na nas zacumowany obok żaglowiec „Dar Pomorza”. Kolejnym punktem wycieczki był Gdańsk z jego zabytkami, spacerując ulicą Długą i Długim Targiem, podziwialiśmy m.in zabytkową Fontannę Neptuna oraz Bazylikę Mariacką ze słynnym zegarem astronomicznym.

Po pasjonującym spacerze i szybkich zakupach spożywczych pojechaliśmy na Westerplatte. To tam po zbombardowaniu Wielunia, Niemcy rozpoczęli ostrzał polskiego skrawka wybrzeża. To tam niemiecki pancernik Schleswig-Holstein 1 września 1939 roku o godzinie 4.45 wystrzelił pociski w kierunku Westerplatte. 182 polskich żołnierzy pod dowództwem majora Henryka Sucharskiego miało bronić polskiej placówki przez 6 godzin. Utrzymali się przez 7 dni. Odparli 13 szturmów z wody, lądu i powietrza, przeciwstawiając się dwudziestokrotnie większej liczbie Niemców. Dziś na Westerplatte znajdują się ruiny dawnych umocnień, cmentarz na którym spoczywają obrońcy polskiego wybrzeża i pomnik upamiętniający heroiczną walkę z niemieckim najeźdźcą. Nasi uczniowie w tym wyjątkowym miejscu zapalili znicze pamięci i oddali hołd „ Obrońcom Ojczyzny”.

Ostatnim dniu naszej wycieczki zwiedzaliśmy zamek krzyżacki w Malborku. Zaskoczył uczniów swoim ogromem, ilością wielkich komnat i mrocznych zakamarków. Łatwo było się tam zgubić. Widzieliśmy wyposażenie kuchni, spichlerz i skarbiec zakonny oraz średniowieczną toaletę. Dowiedzieliśmy się, jak zakonnicy ogrzewali swoje ogromne zamczysko. Gdy już opuściliśmy mroczne mury krzyżackiej stolicy, udaliśmy się w drogę powrotną. W wesołym towarzystwie czas się nie dłużył. Do Małaszewicz przyjechaliśmy około godziny 00.45.

Wyjazd do Trójmiasta sprawił uczestnikom wielką przyjemność. Humor, pogoda i uśmiech na twarzach świadczyły o dobrej zabawie. Uczniowie zobaczyli sporo ciekawych miejsc, wiele się nauczyli i zrobili mnóstwo pięknych zdjęć. W ośrodku pozostawili po sobie dobre wspomnienie, mile zaskoczona była pani, która odbierała domki. Wszędzie panował wzorowy porządek. (Zdjęcia z wycieczki w galerii.)