Ułatwienia dostępu

Ładowanie Konfiguracji Stylów. Proszę czekać...

W czwartek, 20 listopada po raz pierwszy obchodzony był Ogólnopolski Dzień Praw Dziecka. To również 25 rocznica uchwalenia Konwencji o Prawach Dziecka. Pamiętajmy prawach najmłodszych nie tylko od święta.

      W tym wyjątkowym dniu chcemy zwrócić uwagę, że Konwencja o Prawach Dziecka jest najbardziej rozpowszechnionym dokumentem — zbiorem praw człowieka. O tym, że dziecko to człowiek, a jego prawa są szczególną kategorią praw człowieka, przekonywał już Janusz Korczak. To jego myśl pedagogiczna stanowiła fundament dla stworzenia najważniejszego dokumentu określającego i chroniącego prawa dzieci — podkreślał Marek Michalak, rzecznik praw dziecka.


Sejm ustanowił 20 listopada Ogólnopolskim Dniem Praw Dziecka na wniosek rzecznika praw dziecka Marka Michalaka. To dzień, podczas którego zwracamy uwagę na dzieci, na przysługujące im prawa. Muszą mieć świadomość, że ich prawa są ważne, muszą je znać i muszą być przestrzegane. W naszej szkole uczniowie również zostali uświadomieni o przysługujących im prawach na zajęciach z pedagogiem, oraz zajęciach dodatkowych „Szkoła po szkole”.

DZIAŁANIA PROFILAKTYCZNE

W I SEMESTRZE ROKU SZKOLNEGO 2017/2018

I. Spotkania z policjantem o charakterze profilaktyczno – informacyjnym dotyczące m.in. bezpieczeństwa na drogach, respektowania regulaminów szkolnych, profilaktyki przemocy i agresji.

II.  Teatrzyki profilaktyczne

TEATR „KURTYNA” ul. Kordiana 60/49

30-653 Kraków,

www.kurtyna.krakow.pl

14 listopada 2017r. ( wtorek)

1.     Godz. 8.00-8.45 – klasy I-III (sala gimnastyczna)

Bajka profilaktyczna pt. „Tu rządzi kot” 

2.     Godz. 9.20 – 10.05 – przedszkole - wszystkie grupy,

( miejsce – odział przedszkolny)

Bajka profilaktyczna pt. „Awantura o żabę” 

„Tu rządzi kot” 

 bajka profilaktyczna

Teatr Kurtyna zaprasza młodych widzów na niezwykły spektakl, który opowiada o tym, jak wspaniale jest odkrywać, że świat może być miejscem, którego będziemy mądrymi i szczęśliwymi mieszkańcami, cieszącymi się szacunkiem i uznaniem innych. Tytułowy bohater, spragniony wiedzy i dociekliwy kot powiedzie widzów przez zabawną i pouczającą opowieść o wytrwałości, pracowitości, byciu uczciwym i sprawiedliwym. O tym, że złość czyni nas słabymi, a korzystanie z rad opiekunów powala na to, by dobro i prawda dawały nam szczęście.

„Tu rządzi kot” to barwne, wypełnione muzyką przedstawienie, które w uroczy, zabawny, a zarazem prosty i adekwatny sposób, dostosowany realizacyjnie i treściowo do zróżnicowanego poziomu psychofizycznego młodych widzów, daje im możliwość poznania i zrozumienia podstawowych procesów społecznych, oraz wypracowania właściwego wobec nich modelu zachowania.

            Wartości wychowawczo-profilaktyczne / w oparciu o Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r./

            - profilaktyka zachowań ryzykownych (zapoznanie z podstawowymi zasadami bezpieczeństwa w różnych sytuacjach życiowych, kształtowanie właściwego zachowania się w sytuacji
zagrożenia, dobre i złe strony Internetu, niebezpieczeństwa użycia łatwo dostępnych lekarstw i używek, kształtowanie umiejętności utrzymywania ładu i porządku wokół siebie, w miejscu nauki i zabawy. 

             - edukacja zdrowotna (kształtowanie postawy odpowiedzialności za własne zdrowie, kształtowanie umiejętności analizy zjawisk przyrodniczych,

            - relacje – kształtowanie postaw społecznych (kształtowanie wytrwałości w działaniu i dążeniu do celu, umiejętności właściwego zachowania się w sytuacjach zwycięstwa i porażki, kształtowanie umiejętności nawiązywania i podtrzymywania relacji z rówieśnikami, rozpoznawania ich potrzeb, współpracy z innymi, z zachowaniem obowiązujących norm i reguł kultury osobistej, przygotowanie do sprawiedliwego i uczciwego oceniania zachowania własnego i innych ludzi, empatia i szacunek dla słabszych, pokora wobec autorytetów

            - wdrażanie kultury -  przywiązania do wartości, właściwych norm i wzorców zachowań (komunikacja w różnych sytuacjach społecznych, język i kultura wypowiedzi, odróżnianie dobra od zła, zapobieganie dyskryminacji, szacunek do pracy i nauki, podtrzymywanie własnej wartości i uznanie dla ciekawości poznawczej, różne formy wyrażania emocji)

 

„Awantura o żabę” 

 bajka profilaktyczna 0-3

 Spektakl „Awantura o żabę” to urocza opowieść o pożytkach płynących z pracowitości, dobrego zachowania, akceptacji, szacunku do ludzi, posłuszeństwa wobec opiekunów i osób starszych.    To też wyraźna przestroga przed tym, aby unikać lenistwa, próżności, samolubstwa, agresji, kłótliwości oraz podstawowe wiadomości z profilaktyki uzależnień. Spektakl  „Awantura o żabę” to zabawna, a zarazem wzruszająca opowieść o stawaniu się dobrym i mądrym dzieckiem. Opowieść okraszona pięknymi kostiumami, muzyką i tańcem.                              

Spektakl pełen dynamicznych, humorystycznych dialogów, piosenki, interakcja działań scenicznych z publicznością, kostiumy, rekwizyty, oprawa muzyczna.

III.            WARSZTATY PROFILAKTYCZNE

Profilaktyka pozytywna - Centrum Rozwiązywania Problemów Społecznych

Pałac Kultury i Nauki

Plac Defilad 1 00-901 Warszawa

 

16.11.2017r. ( CZWARTEK)

  1. 1.      8.00-8.45 – KLASA IVA    warsztat: „ZAGUBIENI W CYBERPRZESTRZENI”
  2. 2.      8.50 – 9.40 – KLASA IV B warsztat: „ZAGUBIENI W CYBERPRZESTRZENI”
  3. 3.      9.50-10.35 – KLASA VA   warsztat: „ZAGUBIENI W CYBERPRZESTRZENI”
  4. 4.      10.45-11.30 – KLASA VB  warsztat: „ZAGUBIENI W CYBERPRZESTRZENI”
  5. 5.      11.40-12.25 – KLASA VI warsztat: LAJKUJE, NIE HEJTUJE
  6. 6.      12.45-13.30 – KLASA VII warsztat: LAJKUJE, NIE HEJTUJE

 

GODZ. 16.00 -16.45 – PEDAGOGIZACJA RODZICÓW – „W świecie tabletów i smartfonów, co jest po drugiej stronie?”

GODZ. 16.45 – konsultacje z wychowawcami w klasach.

KLASY IV – V

warsztat: „ZAGUBIENI W CYBERPRZESTRZENI”

Założenia merytoryczne i cele programu: 

  • dostarczenie uczniom wiedzy dotyczącej zarówno korzyści, jak i zagrożeń płynących z użytkowania internetu;  
  • kształtowanie postaw uczniów sprzyjających podejmowaniu racjonalnych decyzji związanych z czasem i doborem treści programów komputerowych oraz internetu;
  • promowanie zasad zdrowego stylu życia;
  • podnoszenie świadomości uczniów dotyczących ograniczeń prawnych wynikających z korzystania z sieci

Oczekiwane efekty programu – uczeń: 

  • podejmuje właściwe decyzje w sytuacjach zagrożenia
  • wyróżnia korzyści z właściwego korzystania z Internetu
  • wie, gdzie szukać pomocy w razie kontaktu z nieodpowiednimi treściami lub zagrożeniu cyberprzemocą
  • umie dobierać treści Internetu dostosowane do własnego wieku.

Klasa VI - VII

warsztat: LAJKUJE, NIE HEJTUJE

Założenia merytoryczne i cele programu: 

  • ukazanie skutków zachowań agresywnych w sieci
  • zdobycie wiedzy z zakresu specyfiki hejtowania w sieci
  • poszukiwanie odpowiedzi na takie pytania jak: dlaczego jesteśmy agresywni w Internecie? Co możemy zrobić, kiedy stajemy się ofiarą hejtu?
  • zwrócenie uwagi na istotę właściwiej komunikacji w Internecie, tzw. netykieta;
  • ćwiczenie umiejętności rozwiązywania trudnych sytuacji często pojawiających się w sieci;
  • uczenie sposobów komunikowania się i podejmowania dojrzałych decyzji;
  • zrozumienie i próba ukazania, jak  rozwiązywać  sytuacje konfliktowe, które pojawiają się w przestrzeni Internetu

Oczekiwane efekty programu – uczeń: 

  • zna przyczyny i skutki hejtowania w sieci
  • identyfikuje jakie metody są dla niego najlepsze chcąc rozładować napięcie i złość ◦
  • koryguje nieodpowiednie zachowania w przestrzeni Internetu
  • wie, co to znaczy być asertywnym
  • rozumie podstawowe pojęcia i zjawiska związane ze specyfiką komunikacji w Internecie

PEDAGOGIZACJA RODZICÓW

W ŚWIECIE TABLETÓW I SMARTFONÓW, CO JEST PO DRUGIEJ STRONIE?

Założenia merytoryczne i tematyka szkolenia:

        Dziecko dorasta w świecie nowych technologii i nieuchronnym staje się fakt, że coraz większą wagę przywiązuje do posiadania nowoczesnych sprzętów. Często nie zdaje sobie sprawy, jaki wpływ mają one na jego rozwój i zachowanie. Istotnym elementem jest właściwa kontrola i ograniczanie negatywnych skutków korzystania z technologicznego świata, podparte wiedzą na temat zagrożeń i negatywnego wpływu jaki za sobą niosą. 

        Świadomy rodzic, który potrafi efektywnie kontrolować i reagować. Reagować na przejawy uzależnienia to we współczesnych czasach szczególna pomoc dla dziecka. Poznanie zarówno wad jak i zalet urządzeń mobilnych oraz ich wpływy na rozwój psychofizyczny pomaga wkroczyć w wirtualny świat dziecka i poznać jego specyfikę.

  • Prezentujemy rodzaje aktywności dzieci i młodzieży w sieci, zalety korzystania z Internetu, najpopularniejsze zagrożenia Internetu.
  • Przedstawiamy, czym jest ZUI – Zespół Uzależnienia od Internetu, pokazujemy wpływ komputera i Internetu na młodego człowieka.
  • Omawiamy sposoby ochrony dziecka przed niepożądanymi treściami zamieszczanymi w Internecie.  
  • Prezentujemy i wyjaśniamy czym są takie zjawiska jak sexting – nastoletnia auto-pornografia w sieci, cyberprzemoc, era informacji i manipulacji medialnej.
  • Prezentujemy programy i kampanie społeczne dotyczące zagrożeń związanych z Internetem, programy pozwalające kontrolować dostęp dzieci do komputera i Internetu.

 Pedagog szkolny

Elżbieta Suszczyńska

Programy realizowane w szkole w roku szkolnym 2023/2024

1. „Bieg po zdrowie”

VI edycja programu antytytoniowej edukacji zdrowotnej „Bieg po zdrowie” skierowana jest do dzieci w wieku 9-10 lat (IV klasa) oraz ich rodziców i opiekunów. Głównym celem programu jest zwiększenie wiedzy i umiejętności uczniów na temat zdrowia w kontekście szkodliwości palenia papierosów.

Koordynator: p. Dorota Tarkowska

2. „Trzymaj Formę!”

Ogólnopolski Program Edukacyjny adresowany do uczniów klas V, VI, VII. Celem programu jest edukacja w zakresie trwałego kształtowania prozdrowotnych nawyków wśród młodzieży szkolnej poprzez promocję zasad aktywnego stylu życia i zbilansowanej diety, w oparciu o odpowiedzialność indywidualną i wolny wybór jednostki. Więcej informacji o programie na stronie https://www.trzymajforme.pl.

Dodatkową planowaną inicjatywą promującą zdrowy styl życia wśród młodzieży szkolnej realizowaną
w ramach programu „Trzymaj Formę!” jest kolejna edycja
Konkursu wiedzy o zdrowym stylu życia „Trzymaj Formę!” Regulamin konkursu zostanie przesłany e-mailem do szkół oraz będzie zamieszczony na stronie https://konkurs.trzymajforme.pl

Koordynator: p. Dorota Tarkowska

3. „Program dla szkół” to unijny program polegający na dostarczaniu dzieciom owoców, warzyw oraz mleka i produktów mlecznych. To kontynuacja dotychczasowych programów „Owoce i warzywa w szkole” i „Mleko w szkole”, które od roku szkolnego 2017/2018 stanowią jedno działanie. Celem programu jest przeciwdziałanie spadkowi spożycia świeżych owoców i warzyw oraz przetworów mlecznych, szczególnie wśród dzieci. Jest to związane z coraz powszechniejszym występowaniem otyłości wśród dzieci wywołanej niewłaściwymi nawykami żywieniowymi, polegającymi na preferowaniu wysoko przetworzonych środków spożywczych o dużej zawartości cukru, soli, tłuszczów oraz dodatków do żywności. Grupą docelową programu objęte są dzieci uczęszczające do klas I-V szkół podstawowych. Realizację programu nadzoruje Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa, który m.in. zatwierdza dostawców produktów dla szkół, a także zajmuje się ich rozliczaniem.

Koordynator: p. Elżbieta Kijuk

4. Akademia Bezpiecznego Puchatka to ogólnopolski program edukacyjny skierowany do uczniów klas I szkół podstawowych, obejmujący tematykę związaną z bezpieczeństwem dzieci w czterech sferach: na drodze, w domu, w szkole oraz w Internecie. Po przeprowadzeniu zajęć, na podstawie otrzymanych materiałów, zdobytą przez dzieci wiedzę weryfikuje Ogólnopolski Test Bezpieczeństwa. Szkoły, które zrealizują wszystkie elementy programu, otrzymają Certyfikat „Akademii Bezpiecznego Puchatka” oraz Dyplom dla ucznia.

Koordynator: p. Maria Mikołajczak, p. Alicja Sołoducha

 

 

Przedmiot Klasa 1 Klasa 2 Klasa 3
Klasa 4 Klasa 5 Klasa 6 Klasa 7 Klasa 8
Zajęcia zintegrowane

             
Historia i społeczeństwo              
WOS              
Zajęcia komputerowe/ Informatyka      
Język angielski          
Język polski      

 

 


     
Język rosyjski            
Matematyka                
Muzyka                
Plastyka        
Przyroda/Biologia        

 

     
Religia
Zajęcia techniczne          
Wychowanie fizyczne        
Wychowanie do życia w rodzinie              
Chemia                
Fizyka                
 Geografia                
Edukacja dla bezpieczeństwa              

Przyjmowanie skarg i wniosków:

Zastępca dyrektora:   mgr Elżbieta Brodacka

 

 

piątek 8.30 – 13.00

 

     https://zspmalaszewicze.bip.lubelskie.pl/build/logo/logo-bip-small.png