W trosce o bezpieczeństwo naszych przedszkolaków, uczniów, nauczycieli oraz pracowników administracji i obsługi, 30 września br. została przeprowadzona ewakuacja. Po usłyszeniu sygnału alarmowego wszystkie osoby znajdujące się w budynku szkoły, przedostały się drogami ewakuacyjnymi na wyznaczone miejsce zbiórki – boisko szkolne. Tam nauczyciele sprawdzili obecność osób znajdujących się pod ich opieką. Na miejsce ewakuacji przybyli strażacy z Jednostki Ratowniczo – Gaśniczej w Małaszewiczach, którzy sprawdzili budynek szkoły pod katem zachowania środków bezpieczeństwa podczas ewakuacji.

Głównym celem przeprowadzonych ćwiczeń było zapoznanie uczniów i pracowników szkoły i przedszkola z praktycznym zastosowaniem procedur dotyczących zachowania się w przypadku wybuchu pożaru lub powstania innego zagrożenia życia i zdrowia.

Koordynatorem akcji była p. Anna Wołosiuk.

Akcja przebiegła bardzo sprawnie i zgodnie z zasadami postępowania w czasie niebezpieczeństwa.

20 lat temu, a dokładnie 1 maja 2004, Polska wraz z dziewięcioma innymi krajami, przystąpiła do Unii Europejskiej. Ten ważny krok stał się nie tylko początkiem dynamicznego rozwoju gospodarczego i ogólnej poprawy jakości życia obywateli nowych krajów członkowskich, ale przyczynił się do zwiększenia różnorodności kulturowej i językowej w naszej europejskiej wspólnocie. 

Ten szczególny jubileusz to świetna okazja do radości i świętowania. W związku z tym ogłosiliśmy w naszej szkole kolejną edycję Europejskiego Dnia Języków Obcych. Tegoroczna, jubileuszowa edycja była wyjątkowa, ponieważ obchody Europejskiego Dnia Języków trwały w tym roku aż dwa dni, od 26 do 27 września.

W tych dniach nauczyciele języków obcych p. J. Moroz, p. E. Szepeluk, p. J. Szydło i p. A. Wołosiuk przygotowały dla uczniów kl. I-III i IV-VIII ciekawe zadania związane z tym jubileuszem.

Klasy I-III na zajęciach języka rosyjskiego miały okazję wypowiedzieć się na temat wymarzonej wakacyjnej destynacji (celu podróży). Nauczyciel przedstawił krótki film edukacyjny o krajach europejskich oraz przygotował tematyczne kolorowanki.

Na języku angielskim uczniowie klas I-III uczestniczyli w projekcji filmu o Europie i kontynentach. Poza tym dzieci wykonywały kolorowanki kulturowe dotyczące Wielkiej Brytanii i Europy. Klasa IV poznała zwroty grzecznościowe w kilku językach europejskich, klasa VI obejrzała prezentację dotyczącą historii języka angielskiego, a klasa VII wykonywała plakaty kulturowe o Wielkiej Brytanii.

Na zajęciach języka angielskiego klasa V pogłębiała swoją wiedzę językoznawczą wykonując ciekawą kartę pracy na temat języków obcych używanych w tych sąsiednich i nieco bardziej odległych państwach. 

Na lekcji języka rosyjskiego młodzież z kl. IV-VIII słuchał piosenki Eminema w 7 językach europejskich, wykonywała plakaty związane z kulturą i zabytkami wylosowanego przez siebie kraju, nazywała jego stolicę, określała położenie na mapie i oglądała przykładową lekcję nauki języka tego kraju (on-line). Prace uczniów zostały ocenione i wyeksponowane na korytarzu szkolnym.

Dzięki akcji uczniowie dowiedzieli się, że języków obcych można uczyć się na wiele sposobów, poznali nowe metody i formy pracy, niektórzy zwiększyli swoją motywację do nauki.

Był to dzień wyjątkowy dla całej społeczności szkolnej. 

J. Moroz, E. Szepeluk, 

J. Szydło, A. Wołosiuk

Dzień Chłopaka to wyjątkowy dzień dla całej społeczności szkolnej. Z tej okazji Samorząd Uczniowski zorganizował 26 września dyskotekę. Młodzież Zespołu Szkół im. Kornela Makuszyńskiego w Małaszewiczach do wieczora bawiła się przy ulubionych utworach muzycznych. Opiekę nad uczniami podczas zabawy sprawowali wychowawcy klas oraz nauczyciele uczący, którym serdecznie DZIĘKUJEMY!

Dyskoteka wszystkim bardzo się podobała. Uczniowie z niecierpliwością czekają na następną zabawę, ANDRZEJKOWĄ. Naszym chłopakom raz jeszcze życzymy WSZYSTKIEGO NAJLEPSZEGO! z okazji ich święta.

Samorząd Uczniowski

24 września mieliśmy przyjemność gościć w naszej szkole psychologów z trenerskim doświadczeniem zawodowym w obszarze profilaktyki uzależnień, nowych mediów 
i cyberprzemocy z Centrum Szkoleń Profilaktycznych EDUKATOR z Krakowa, Panią Katarzynę Kudyba i Panią Martę Zaborską. 

W ramach szkolnej akcji „Dnia Profilaktyki” trenerzy przeprowadzili warsztaty
w klasach  IV-VIII, radę szkoleniową dla grona pedagogicznego, a także wykład dla rodziców, podczas których skupiono się na następujących zagadnieniach i tematach:

Klasa IV – „Komunikacja i właściwe relacje w klasie”, budowanie poczucia własnej wartości i prawidłowej komunikacji rówieśniczej.

Klasa V – „Młodzi w świecie gier”, budowanie poczucia własnej wartości, prawidłowej komunikacji rówieśniczej.

Klasa VI – „Samoakceptacja – najlepsze, co możesz dla siebie zrobić”. 

Klasa VII – „Kłopoty online CYBERPRZEMOC, HEJT”, wykluczenie rówieśnicze, przemoc psychiczna, budowanie poczucia własnej wartości, prawidłowej komunikacji rówieśniczej.

Klasa VIII – „Kłopoty online CYBERPRZEMOC, HEJT”, budowanie poczucia własnej wartości, prawidłowej komunikacji rówieśniczej.

Rada szkoleniowa na dla grona pedagogicznego – Cyberprzemoc – tworzenie szkolnej strategii przeciwdziałania cyberprzemocy”

Zebranie z rodzicami „ Czy wiem, co moje dziecko robi w wirtualnym świecie?”.

Podczas zajęć profilaktycznych z uczniami wszystkich klas, spotkania z radą pedagogiczną
i zebrania z rodzicami  trenerzy poruszyli przede wszystkim szereg istotnych zagadnień dotyczących bezpieczeństwa w Internecie oraz aktywności na popularnych platformach
i w grach online. W szczególności skupili się na zagrożeniach związanych z wirtualnymi znajomościami, hejtem, który wpływa na samoakceptację uczniów, oraz uzależnieniami wynikającymi z nadmiernego korzystania z gier i mediów społecznościowych. 

 

Celem szkolnego Dnia Profilaktyki było wzmocnienie zdrowia psychicznego uczniów, rodziców i nauczycieli oraz bezpieczeństwa dzieci w sieci. 

Warto pamięć, że długie godziny spędzane przed ekranem mogą osłabiać zdolności dziecka 

do komunikacji w realu, co skutkuje izolacją społeczną i obniżeniem poczucia własnej wartości.  Ważna jest tu rola rodzica we wsparciu dziecka w zarządzaniu czasem spędzanym w Internecie, ucząc ich odpowiedzialnego planowania czasu i równoważenia rozrywki online z innymi aktywnościami, stawianiu granic czasu korzystania z gier i platform społecznościowych.

Warto również nadmienić, że nadmierne korzystanie z gier i mediów społecznościowych, szczególnie w godzinach nocnych, ma negatywny wpływ na zdrowie i samopoczucie uczniów. Brak snu, wynikający z nocnych sesji grania lub przeglądania mediów, prowadzi do obniżonej koncentracji, zmęczenia oraz pogorszenia wyników w nauce. Długotrwałe niedosypianie 

wpływa także na zdrowie psychiczne, osłabiając zdolność do radzenia sobie ze stresem
i emocjami, co może prowadzić do drażliwości, trudności w relacjach z rówieśnikami oraz obniżonej samoakceptacji.

Przeprowadzone warsztaty cieszyły się dużym zainteresowaniem zarówno ze strony uczniów jak i dorosłych odbiorców, a przede wszystkim dały wszystkim niezwykle pouczającą lekcję. 

      Warsztaty zostały sfinansowane przez Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Terespolu, za co serdecznie dziękujemy. 

Pedagog szkolny